1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>
Τρίτη, 17 Δεκέμβριος 2019 17:07

Κύρωση Κρατικού Προϋπολογισμού 2020

 

y10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Το μεγάλο πρόβλημα της Ελλάδας ήταν και παραμένει η αναπτυξιακή της υστέρηση. Για να βγει η χώρα στο φως, χρειάζεται να μπει σε τροχιά ανάπτυξης άμεσα»

 

Δευτέρα, 16 Δεκεμβρίου 2019

 

Κύριοι Υπουργοί,

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

 

Συζητάμε ένα από τα κορυφαία νομοσχέδια για τη χώρα, που σε μεγάλο βαθμό δίνει το στίγμα της Κυβέρνησης, την αρχιτεκτονική της οικονομικής της πολιτικής, τις προτεραιότητες και τους στόχους της.

 

 

Η διαπίστωση για αυτόν τον προϋπολογισμό είναι, ότι ελάχιστα διαφοροποιείται σε φιλοσοφία και κατεύθυνση από αυτόν της απελθούσας κυβέρνησης. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί με τρεις λέξεις: αντιαναπτυξιακός, μη ρεαλιστικός και κοινωνικά άδικος.

Δεν καταφέρνει να εστιάσει στα ουσιαστικά και διαρθρωτικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας και της χώρας, τη χαμηλή παραγωγικότητα δηλαδή, τους ανίσχυρους θεσμούς, το δυσκίνητο κράτος με τις δαιδαλώδεις διαδικασίες, την έλλειψη ανταγωνιστικότητας και καινοτομίας, τα θέματα εργασίας και του ασφαλιστικού. Δεν αντιμετωπίζονται επαρκώς οι σύγχρονες προκλήσεις όπως η 4η Βιομηχανική Επανάσταση, το μεταναστευτικό-προσφυγικό, το δημογραφικό, η κλιματική αλλαγή.

           

Η μεταρρύθμιση και η ανάπτυξη παραμένουν άυλες προεκλογικές υποσχέσεις. Ο προϋπολογισμός στηρίζεται -όπως και οι προηγούμενοι των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ- στο υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα των 7 δισεκατομμυρίων, ώστε ένα μικρό μέρος του να αναδιανεμηθεί, εξυπηρετώντας όχι μόνο κοινωνικούς σκοπούς, αλλά πολιτικούς και εκλογικούς.

Επίσης, στηρίζεται στην υπερφορολόγηση, την τεχνητή συγκράτηση των δαπανών, τις χαμηλές δημόσιες επενδύσεις. Τα υψηλά πλεονάσματα και η υπερφορολόγηση της μεσαίας τάξης, καθιστούν την οικονομία καχεκτική και αντιστρατεύονται τις παραγωγικές και οικονομικές δραστηριότητες.

Παράλληλα, αδικούνται τα μικρομεσαία εισοδήματα και οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Η δυσανάλογη σχέση άμεσων και έμμεσων φόρων δείχνει άνιση κατανομή των φορολογικών βαρών και μη ανθηρή οικονομία. Οι κάποιες μικρές φοροελαφρύνσεις αφορούν κυρίως τις επιχειρήσεις, ενώ δεν συνδέονται με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και με τις επενδύσεις.

Αν και η Κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι κάνει μειώσεις στους φόρους, για το 2020 προβλέπεται αύξηση των εσόδων από φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 264 εκατ. ευρώ και αυξήσεις φόρων επί αγαθών και υπηρεσιών κατά 979 εκατ. ευρώ. Δεν πρόκειται για ένα παράδοξο του προϋπολογισμού;

Επίσης, ο ΕΝΦΙΑ δεν θα επηρεαστεί ανοδικά από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών, που στον προϋπολογισμό φαίνεται να συμμετέχουν με έσοδα 142 εκατ. ευρώ;

Τέλος, οι φόροι που επέβαλε η κρίση, όπως ο ΕΝΦΙΑ, το τέλος επιτηδεύματος και άλλοι έκτακτοι φόροι, βλέπουμε ότι ήρθαν για να μείνουν, αν και τα μνημόνια τελείωσαν.

Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων παραμένει το 2020 στα ίδια επίπεδα με το 2019. Αποτρέπεται, έτσι, η επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων, η βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και η αύξηση της απασχόλησης.

Ακόμη, ο προϋπολογισμός δεν είναι ρεαλιστικός. Προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 2,8%, παρόλο που η παγκόσμια οικονομία διαφαίνεται ασταθής και επιβραδυνόμενη.

Την ίδια στιγμή ο ΟΑΣΑ κάνει λόγο για 2,1%, το ΙΟΒΕ για 2,3% με 2,5% και η Τράπεζα της Ελλάδος για 2,4%.

Η Κυβέρνηση υπολογίζει σε αύξηση του ΑΕΠ. Ωστόσο, η ιδιωτική κατανάλωση υστερεί, καθώς οι πολίτες χρωστάνε και στις τράπεζες και στο Δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία.

Οι εξαγωγές, από την άλλη, το 2019 εμφανίζονται μειωμένες σε σχέση με αυτές του 2018, ενώ εκτιμάται ότι οι εισαγωγές το 2020 θα είναι περισσότερες από τις εξαγωγές.

Σημαντικό πρόβλημα συνιστά, ακόμα, ότι το ΕΣΠΑ εμφανίζει χαμηλό ποσοστό απορροφητικότητας κονδυλίων. Πώς να χαρακτηρίσει κανείς τη μείωση της κοινωνικής δαπάνη για το κράτος-πρόνοιας, για την υγεία, για τα νοσοκομεία, για τα ασφαλιστικά ταμεία;

Η οικονομία της χώρας μας στηρίζεται παραγωγικά και αναπτυξιακά κυρίως σε δύο πυλώνες: τον τουρισμό και τον πρωτογενή τομέα. Στον τουρισμό, τη χρονιά που φεύγει, είχαμε το κλείσιμο της Thomas Cook με όλες τις αρνητικές παρενέργειες για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους.

Πρόσφατα η Κοινοβουλευτική μας Ομάδα, που από την πρώτη στιγμή ανέδειξε το θέμα, κατέθεσε ερώτηση σχετικά με την άδικη καταβολή ΦΠΑ για τα ανεξόφλητα τιμολόγια της Thomas Cook και την πλασματική αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων, που οδηγεί σε περισσότερο φόρο.

Ελπίζουμε στο άμεσο μέλλον να δώσετε λύσεις σε αυτά, όπως και να δείτε με ενδιαφέρον τα αιτήματα του ΣΕΤΕ, όπως είναι η μείωση του ΦΠΑ με στόχο την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων, η κατάργηση ή η μείωση του φόρου διαμονής, η αποκλιμάκωση της φορολογίας εισοδήματος των επιχειρήσεων, η εκλογίκευση των χρεώσεων στα αεροδρόμια και τα λιμάνια της χώρας, η δημιουργία πλαισίου για βραχυχρόνιες μισθώσεις.

Ο πρωτογενής και ο αγροδιατροφικός τομέας βρίσκονται σε δυσμενή θέση. Για αυτό απαιτείται το έντονο ενδιαφέρον της Κυβέρνησης. Ως πολιτικός χώρος πρόσφατα καταθέσαμε επίκαιρη επερώτηση για τα προβλήματα του τομέα προς τον Υπουργό κ. Βορίδη.

Ο κυβερνητικός προγραμματισμός και η πολιτική για το 2020 αλλά και μακρόπνοα, θα πρέπει να δώσει βαρύτητα στην ξεχασμένη ελληνική επαρχία, στα προβλήματα και στις προοπτικές ανάπτυξής της.

Θα ήθελα εδώ να φέρω το παράδειγμα του Νομού μου, του Νομού Κιλκίς. Η γειτνίαση με τη Βόρεια Μακεδονία και τη Βουλγαρία, χώρες με χαμηλή φορολόγηση και φτηνό εργατικό δυναμικό, είχε ως αποτέλεσμα τη μεταφορά πλειάδας επιχειρήσεων εκεί, την αύξηση της ανεργίας -πάνω από 40%- στους νέους, την αναπτυξιακή υστέρηση, την εμφάνιση μεταναστευτικού ρεύματος κυρίως νέων υψηλής μόρφωσης, τη μείωση του πληθυσμού και το χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα.

Στην αυτοδιαχειριζόμενη, όμως, βιομηχανική περιοχή του Κιλκίς υπάρχουν δυναμικές επιχειρήσεις, με συμμετοχή στην παγκόσμια, στην ευρωπαϊκή, στη βαλκανική και ελληνική οικονομία, που πρέπει να βοηθηθούν.

Η οικονομία του Κιλκίς στηρίζεται κυρίως στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα. Ο πρωτογενής τομέας χρειάζεται ενίσχυση εδώ, όπως, άλλωστε, σε όλη την Ελλάδα.

Προτάσεις υπάρχουν πολλές.

Η μείωση της φορολογίας των ενισχύσεων και αποζημιώσεων των αγροτών, η εξαίρεση των αγροτεμαχίων από συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ, η προώθηση εθελούσιας συνένωσης ή η ανταλλαγή αγροτεμαχίων μέσω ΕΣΠΑ με κάλυψη των εξόδων, η προώθηση της εθελούσιας απόσυρσης συνταξιούχων αγροτών με κίνητρα και η χρήση της αγροτικής γης από νέους αγρότες.

Επίσης, η εξάλειψη της ανισότητας μεταξύ των περιοχών με ίδιες καλλιέργειες και, τέλος, η εξεύρεση λύσης στα αγροτικά δάνεια που έχουν ληφθεί την εγγύηση του Δημοσίου και βρίσκονται στην υπό εκκαθάριση Αγροτική Τράπεζα.

Στις υποδομές παρατηρούμε στον Νομό ένα παράδοξο και άδικο φαινόμενο: Σε σχέση με το δρόμο της ΠΑΘΕ, το τμήμα, δηλαδή, Εύζωνοι-Θεσσαλονίκη, η κύρια είσοδος της χώρας, ακόμα να υλοποιηθεί. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Δεκάδες θάνατοι από τροχαία.

Και φτάσαμε στο σημείο, πριν λίγους μήνες, να δημιουργηθούν διόδια στο ύψος του τελωνείου των Ευζώνων. Και αυτές τις μέρες, σε απόσταση δεκαέξι χιλιομέτρων από αυτά, στις εξόδους του Πολυκάστρου δημιουργούνται άλλα διόδια για τους κατοίκους του Δήμου Παιονίας.

Αν είναι δυνατόν να πληρώσουν διόδια οι κάτοικοι των χωριών και του Δήμου!

Τέλος, όσον αφορά στον τομέα της υγείας, το νοσοκομείο του Κιλκίς έχει πάρα πολλά προβλήματα. Κυρίως, όμως, απαιτείται οικοδόμηση νέας πτέρυγας, όπου θα στεγαστούν όλες οι κλινικές του παλιού, επικίνδυνου κτηρίου, που χτίστηκε με εθελοντική εργασία από τους κατοίκους το 1936. Και, επίσης, υπάρχει επιτακτική ανάγκη για τη λειτουργία της Μονάδας Εντατικής Θεραπείας.

Κλείνοντας, θα ήθελα να πω ότι το μεγάλο πρόβλημα της Ελλάδας ήταν και παραμένει η αναπτυξιακή της υστέρηση. Για να βγει η χώρα στο φως, χρειάζεται να μπει σε τροχιά ανάπτυξης άμεσα. Αυτό δεν το κάνει ο προϋπολογισμός και «οι καιροί ου μενετοί».

Σας ευχαριστώ.

Σχετικά Video